ذهن ابزار مفید یا مخرب

ذهن ابزار مفید یا مخرب


ذهن ابزار بسیار قدرتمندی است. اما همه می‌دانیم که ذهن ‌می‌تواند هم مخرب باشد و هم مفید. سوال اینجاست ذهن بیشتر مخرب است یا مفید؟ چه کارهایی انجام دهیم که فقط از قسمت مفید آن استفاده کنیم؟

گفته می‌شد انسان فقط حدود ۱۰% از توانایی ذهن را استفاده می‌کند اما این موضوع را متخصصان مغز و عصاب رد کردند اما چیزی از آن مطمئن هستیم این است که از خیلی از توانایی‌های ذهن استفاده نمی‌شود. چون معمولا ذهن نمی‌تواند در تمامی موضوعات و ابعاد مسائل متمرکز شود و به درستی تغذیه نمی‌شود.

ذهن در چه زمینه‌هایی می‌تواند کمک کند:

  • آرامش و تمرکز
  • یادگیری مسائل جدید
  • تحقیق و کاوش
  • انجام وظایف و اهداف
  • سوق دادن به فعالیت‌های مفید
  • خوشحال شدن و لذت بردن

ذهن ابزار مخرب

ذهن زمانی مخرب است که روی اتفاقات منفی بیش از حد گیر می‌کند و هیچ جنبه مثبتی را در نظر نمی‌گیرد. گفتگو با خود و ذهن برای بسیار از افراد از هر دشمنی بدتر است چون نکات منفی و حتی غلط را مدام با خود تکرار می‌کند.

ذهن ابزار مفید

اما این ابزار در اختیار همه است و می‌توان از آن در راه مفید استفاده کرد. بیایید مواردی که این ابزار را تقویت می‌کند تا در مسیر خوب شدن زندگی گام بردارد را بررسی کنیم:

1.تغذیه ذهن

 ذهن شما برای تغذیه به غذاهای سالم و عادات غذایی سالم نیاز دارد. مثال:

  • ماهی که داری امگا3 است و باعث کاهش احتمال ابتلا آلزایمر می‌شود.
  • توت باعث بهبود عملکرد ذهن می‌شود.
  • چای و قهوه که باعث افزایش عملکرد ذهن می‌شوند.

2.جهت دادن به ذهن تا ابزار مفید شود

 ذهن به جهتی خواهد رفت که به آن نشان می‌دهید. به عنوان مثال:

  • اگر فکر کنید که نمی‌توانید کاری را انجام دهید، پس نمی‌توانید به درستی از پس وظایف خود بربیاید.
  • اگر فکر کنید که چه اتفاق دیگری می‌توانست رخ دهد، ذهن شما هم به آن سمت خواهد رفت و همش خود را سرزنش می‌کنید.

 پس اهداف خود را بسیار واضح، دقیق از نظر کمی و کیفی و قابل اندازه گیری مشخص کنید تا ذهن شما بداند دقیقا چه می‌خواهید و به شما کمک کند به آن سمت حرکت کنید.

3.ذهن را شاد کنید تا ابزار مفید شود

هر روز کاری انجام دهید که شادی را به همراه داشته باشد و شما را درگیر و خوشحال کند. این اتفاق می‌تواند با دیدن یک فیلم شاد، دیدن پرندگان یا درختان در پارک، دیدن دوستان، تماس با کسی که دلتان برایش تنگ شده، کمک فیزیکی، روحی، مالی به دیگران یا حتی به حیوانات باشد. شما با این روش‌ها یک ابزار بسیار عالی دارید و می‌توانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید پس بدون هیچ درنگی از همین امروز شروع کنید.

4. تمرین ذهن آگاهی

برای تمرکز و آرام کردن ذهن تمرینات ذهن آگاهی را شروع کنید. توجه و تمرکز خود را به آن‌چه در لحظه احساس می‌کنید، از نظر جسمی و روحی معطوف کنید. از افکاری که در ذهن شما می‌گذرد آگاه باشید و بگذارید به بیرون بروند و فقط نظاره‌گر بیرون رفتن آن‌ها باشید. نسبت به اتفاقات اطرافتان آگاه باشید اما چیزی را قضاوت نکنید. تمرینات ذهن آگاهی را روزی 4 الی 5 بار انجام دهید به آرامش و تمرکز ذهن شما و زندگی در لحظه بسیار کمک می‌کند.

منبع:

https://www.psychologytoday.com/us

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟