افسردگی

افسردگی


گاهی پیش می‌آید که حال و حوصله چیزی را نداریم و حس می‌کنیم که افسرده شده‌ایم. اما چه می‌شود که افسرده می‌شویم؟ نشانه‌های افسردگی چیست؟ چه آسیبی به ما می‌زند؟

افسردگی شایع‌ترین بیماری روحی در سراسر جهان است که متاسفانه روز به روز  میزان رشد آن هم بیشتر می‌شود همانگونه که هر از چند گاهی اخبار را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که حتی آدم‌های معروف و موفق هم دچار افسردگی می‌شوند و حتی خودکشی هم می‌کنند.

دلایل بوجود آمدن افسرگی چیست؟

افسردگی و اضطراب دو روی یک سکه هستند هر زمان که اضطراب و استرس طولانی مدتی رو تحمل کنیم قطعا در مسیر افسردگی قرار می‌گیریم مثل تجربه‌های بد، از دست دادن کسی که دوستش داریم، بروز مشکلات در روابط، از دست دادن کار، شرایط بد اقتصادی و خیلی چیزهای دیگر که ما را به سمت افسردگی می‌برند. قطعا شرایط ژنتیکی و محیطی نیز در این اتفاق تاثیر گذار خواهند بود.

افسردگی یک بیماری عود کننده است ممکن است بعد از چند هفته، چند ماه حال بهتری را تجربه کنیم اما دوباره باز می‌گردد. اصلا نیاز نیست دوباره اتفاق‌هایی که سبب‌ساز افسردگی بودند تکرار شوند تا ما مجددا افسردگی را در دوره‌های بعدی تجربه کنیم.

انواع افسردگی

  • افسرگی اساسی
  • افسردگی فصلی
  • افسردگی بعد از زایمان
  • افسردگی بعد از تعطیلات
  • آسیب های افسردگی

آسیب های افسردگی

افسردگی طولانی مدت، آسیب‌های بسیار جدی به مغز ما می‌زند. احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد، سیستم دفاعی بدن را بسیار ضعیف می‌کند، منشا خیلی از سرطان‌ها می‌تواند باشد، سبب‌ساز پوکی استخوان و خیلی چیزهای دیگر… برای همین لازم است آن را جدی بگیریم و پیگیر درمان آن شویم.

مرد افسرده

درمان افسردگی

افسردگی همچون یک غار خیلی بزرگ و تاریک می‌ماند، مصرف تنهایی داروهای ضد افسردگی نمی‌تواند به ما کمک کند، چون همانند روشن کردن کبریت در یک غار خیلی تاریک است این کار می‌تواند برای ما چند دقیقه امیدبخش و خوشحال کننده باشد اما ما را از این غار نجات نمی‌دهد و نیاز به درمان فعال است.

درمان فعال چیست؟

درمان فعال یعنی اینکه ما بلند شویم و دنبال راه خارج شدن از این غار بگردیم تا بتوانیم به طور کامل از این غار بیرون آییم. شاید در نجات از این غار، نور کبریت به ما کمک کند اما به تنهایی کافی نیست. حتی خیلی وقت‌ها اصلا نیازی به نور کبریت(دارو) برای بیرون آمدن از این تاریکی نیست فقط با بلند شدن و گشتن، راه خروج را پیدا خواهیم کرد. پس اصلی‌ترین درمان افسردگی، درمان فعال یا همان رواندرمانی است.

نشانه های افسردگی

با فهمیدن نشانه‌های افسردگی ما می‌توانیم متوجه شویم که احتمالا دچار افسردگی شده‌ایم یا خیر؟

  • احساس غم و پوچی
  • کم تحمل و حساس شدن
  • احساس بی ارزشی
  • از دست دادن علاقه یا عدم لذت از کارهایی که قبلا برای ما لذت بخش بودند. مانند رابطه جنسی
  • اختلال در خواب (کم خوابی یا پرخوابی)
  • اختلال در اشتها و تعییر وزن‌های ناگهانی(اضافه وزن یا کاهش وزن)
  • احساس خستگی و کمبود انرژی
  • کند شدن حرکات جسمی، تکلمی و حتی فکر کردن
  • احساس گناه
  • خود سرزنشگری
  • افکار مرگ و خودکشی
  • منزوی شدن
  • اختلال در کار و روابط

(نیاز نیست همه نشانه‌ها را باهم داشته باشید)

البته برای تشخیص نهایی نیاز به مراجع به یک متخصص را دارید.

افسردگی فصلی

تا به حال برای شما پیش آمده است که با تغییر فصل در خلق و خوی شما هم تغییر ایجاد شود؟ دلیل این موضوع می‌تواند افسردگی فصلی باشد.

افسردگی فصلی هم شبیه افسردگی است با این فرق که در یک سری از فصل‌های سال شروع می‌شود و با آغاز فصل دیگر تمام خواهد شد.

این اتفاق یک الگوی ثابت دارد و هر سال تکرار می‌شود. معمولا با فصل پاییز شروع می‌شود و با آغاز فصل بهار تمام می‌شود البته برعکس این حالت هم است(شروع با فصل بهار و پایان آن در فصل پاییز) که کمتر دیده می‌شود.

مرد افسرده2

دلیل بوجود آمدن

علت اصلی آن موقعیت جغرافیایی است که در این فصل‌ها در آن نقطه کره زمین شب‌ها بلندتر هستند و افراد آن منطقه نور خورشید کم‌تری را دریافت می‌کنند.

نشانه‌های افسردگی فصلی هم کاملا شبیه افسردگی هستند که به آن‌ها در متن اشاره شد.

درمان

  • مصرف ویتامین دی
  • ورزش
  • نوردرمانی
  • روان درمانی

افسردگی بعد از عید

اگر شما هم بعد از عید احساس افسردگی می‌کنید و حس می‌کنید این فروردین به اندازه چند ماه طول کشیده است باید به شما بگویم که اصلا تنها نیستید. این یک حس رایج نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیا است. آمارها نشان می‌دهد که بعد از تعطیلات سال نو میزان افسردگی و خودکشی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

دلایل شکل گیری

1.ناامیدی

ناامیدی زمانی شکل می‌گیرد که بین اهداف، خواسته‌ها و تصورات ما با واقعیتی که در آن هستیم فاصله زیادی باشد. ناامیدی عاملی است که ما را با سرعت فراوان در مسیر افسردگی می‌برد.

برای توضیح بیشتر بیایید از اول عید شروع کنیم مثلا به خودمان می‌گوییم عید امسال را بسیار عالی پیش خواهیم برد، کلی تفریح می‌کنیم، خوش می‌گذرانیم، کلی کارهای مختلف و عقب مانده را انجام می‌دهیم اما بعد از عید متوجه می‌شویم که هیچکدام از این کارها را انجام نداده‌ایم.

همه ماها سال جدید را با میزان بالایی از امید، انگیزه و حس‌های خوب شروع می‌کنیم و این امید را داریم که همه چیز بهتر شود و اتفاقات خوب در این سال جدید رخ دهد. برای خودمان اهداف جدید مشخص می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم در خود و زندگی خود تغییرات اساسی را ایجاد کنیم اما هرچه از سال جدید می‌گذرد متوجه می‌شویم که نتوانسته‌ایم هیچ تغییری ایجاد کنیم و همه چیز مانند سال گذشته پیش می‌رود و حتی اصلا در مسیر اهداف خود قرار نگرفتیم و از آن‌ها دورتر شده‌ایم و باز دچار این فاصله واقعیت تا خواسته‌های خود می‌شویم و مسیر ناامیدی و افسردگی…

2. مسائل خانوادگی

تعطیلات عید ما را مجبور می‌کند که دور هم جمع شویم و وقت زیادی را در کنار هم بگذرانیم در حالی که به طور معمول خیلی افراد خانواده و فامیل را نمی‌بینیم یا خیلی وقت با آن‌ها نمی‌گذرانیم. گاهی این دید و بازدیدها و وقت گذراندن‌ها برای ما دردناک و آزار دهنده می‌شود.

چون شاید خانواده ما آن شکلی نیستند که دوست داشتیم باشند یا با تصورات ما فرق دارند یا یک سری رفتارها و ویژگی‌های سمی دارند. برای همین درک و کنار آمدن با این موضوعات می‌تواند برای ما سخت و آزار دهنده باشد.

به عنوان مثال هنوز نتوانستید مشکلات خود رو با مادرتان حل کنید. یا نه می‌بینید که رابطه پدر و مادرتان اصلا اوضاع خوبی ندارد یا نمی‌توانید مدتی را در کنار هم بدون جنگ و دعوا بشینید یا فلانی قصد فضولی در مسائل خصوصی زندگیتان را دارد یا دیدن عموی شما که معتاد است حال شما را بد می‌کند.

ممکن است هم اینگونه باشد که نتوانسته‌ایم مثل سال‌های گذشته در کنار خانواده و عزیزانمان باشیم و این حال ما را بد بکند.

یا کاملا بر عکس، این مثال‌هایی که تا الان زدم، یک زمان خیلی خوب و بی‌نظیری را در کنار خانواده و دوستانمان گذراندیم و حالا باید از آن‌ها خداحافظی کنیم و جدا شویم و دوباره برگردیم به روال زندگی تکراری و خسته کننده سابق.

مسائل خانوادگی هم در کنار ناامیدی می‌تواند دلیل جدی برای این اتفاق بعد از عید باشد.

مقاله مرتبط

منابع

19 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟