نجات از خودکشی

نجات از خودکشی


زمانی که یک فرد آنچنان به عمق ناامیدی می‌رسد که تنها راه نجات خود را رو پایان دادن به زندگی و خودکشی می‌داند چگونه به آن فرد می‌شود کمک کرد و او را از خودکشی نجات داد؟

خوشبختانه تحقیقات و تجربیات بالینی نشان داده است که سایر افراد و روانشناس‌ها می‌توانند با مداخله و کمک به این افراد، آنها را از لبه پرتگاه مرگ نجات بدهند. در این مقاله قصد دارم بگویم چگونه به این افراد می‌شود کمک کرد. در آخر این صفحه این مقاله را به صورت ویدیوی هم می‌توانید تماشا کنید.

برای نجات یک فرد از خودکشی چه باید کرد؟

1. مستقیم سوال بپرسید

اولین قدمی که باید برای این افراد برداشت این است که  

در این موقعیت خطرناک فرصتی نیست که سوال خود را با ظرافت و غیر مستقیم از آنها بپرسیم باید خیلی مستقیم جلو برویم و بپرسیم که: “آیا به مرگ فکر می‌کنی؟” “آیا قصد خودکشی داری؟” “به خودکشی فکر می‌کنی؟” اگر جواب او به این سوالات مثبت بود به این معنا است که دعوتنامه‌ای برای شما فرستاده است که بتوانید با او صحبت کنید و شما باید سوالات بعدی را اینگونه از او بپرسید: “چه چیزی اینقدر درد عمیقی داشته که تو را به این سمت کشانده که به این موضوع فکر کنی؟ من چگونه به تو می‌توانم کمک کنم؟”

در همین لحظه است که اولین حس مثبت را به او انتقال می‌دهید چون می‌بیند با اینکه پرسیدن این سوالات سخت بود ولی شما از او مستقیم پرسیدید یعنی که به آن فرد دارید توجه و اهمیت می‌دهید.

2.  شنونده خوبی باشید

وقتی که سوال و جواب‌ها شروع شد زمان آن رسیده که شنونده بسیار خوبی باشید و از سکوت نترسید چون برای این افراد خیلی سخت هست که بخواهند صحبت کنند برای اینکه ناامید هستند و انگیزه‌ای برای توضیح دادن ندارند اما اگر شنونده خوبی باشید آنها را به وجد می‌آوریدکه به صحبت کردن ادامه بدهند

مهم‌ترین نکته در این قدم این هست که هیچگونه قضاوتی نداشته باشید، او حرف‌هایش را به شما نگفته است که مورد قضاوت قرار گیرد و از شما بشنود “خودکشی بده” “خودکشی گناهه ” “مگه احمقی که می‌خواهی خودکشی کنی؟” و هزار مدل حرف دیگر….

او از شما می‌خواهد که با او همدلی کنید و درکش کنید.

3. حضور فعال داشته باشید برای نجات از خودکشی

انزوای اجتماعی و تنهایی برای همه انسان‌ها بسیار سخت و زجرآور است چه برسد برای این افرادی که ناامید از زندگی هستند و برای اینها می‌تواند کشنده باشد.

تحقیقات نشان داده است که حضور فعال افراد دیگر به هر مدلی حضور فیزیکی، آنلاین، تلفنی، پیامکی و… باعث شده است که این افراد تا حد قابل توجهی از تصمیم خود یعنی خودکشی صرف نظر کنند.

4. برای ایمن شدن این افراد تلاش کنید

چهارمین قدم این است که برای ایمن شدن این افراد هرکاری که از دست شما ساخته است، انجام دهید. مثلا نذارید زمان زیادی در محیطی تنها باشند به خانواده، دوستان و همکارن اطلاع دهید که این فرد قصد خودکشی دارد. لوازم خطرناک را از دم دست او بردارید، اگر قرصی هست دور برزید و… هرکاری که لازم است انجام دهید تا مانع خودکشی این فرد شوید.

5. هدایت به سمت جلسات مشاوره

به این فرد کمک کنید تا در مسیر آدم‌هایی که در این زمینه تخصص دارند و دوره دیده‌اند(مانند روانشناسان) قرار گیرند که آنها بتوانند بر روی اصول و درست به او کمک کنند و همچنین او را تحت فشار قرار دهید که جلسات را ادامه دهد چون این افراد بسیار ناامید و بی انگیزه هستند ممکن است بعد از یک یا دو جلسه، جلسات مشاوره را رها کنند. اما این جلسات تا حد زیادی به این افراد کمک می‌کند تا دوباره حال خوبی را تجربه کنند.

6. پیگری کنید برای نجات از خودکشی

وقتی شما توانستید در بدترین شرایط و موقعیت بحرانی با این فرد ارتباط برقرار کنید و حتی باعث شده‌اید که او از تصمیم خود صرف نظر کند. حالا نباید به خود بگویید: “دیگر حال او خوب شده است و کار من تمام شد” و دوباره آن فرد را تنها بگذارید. بلکه باید همچنان ارتباط خود را با او حفظ کنید و ادامه دهید. چون این فرد با حضور شما از تصمیم خود پشیمان شده است و وقتی که نباشید دوباره تنهایی و همان حس‌ها و فکرها برایش بازمی‌گردد.

در پایان قصد دارم بخشی از نامه فردی که خودکشی کرده است را بازگو کنم این فرد در نامه خود نوشته است:

قصد دارم به سمت پل بروم و خودم را از پل پایین بیاندازم، اما اگر در مسیر فقط یک نفر به من لبخند زد این کار را نخواهم کرد…

منابع:

7 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟