تاثیر ماساژ بر سلامت روان

ماساژ  اغلب به‌طور غیرمنصفانه‌ای به عنوان یک فعالیت لوکس برای افراد خوش‌گذران و ثروتمند در میان افراد جا افتاده است به استثنای استفاده گاه به گاه به عنوان بخشی از فیزیوتراپی برای مشکلات اسکلتی و عضلانی. این تفسیر کاملاً مایه تاسف است، زیرا فواید بالقوه بسیاری بر تاثیر ماساژ بر سلامت روان وجود دارد که در حال درک بهتر آنها هستند.

اخیرا در یک مقاله (راپاپورت و همکاران، 2018) برخی از فواید و تاثیر ماساژ بر سلامت روان را بیان کرده است به عنوان مثال، به نظر می‌رسد ماساژ بر فعالیت مغز تأثیر می‌گذارد به گونه‌ای باعث افزایش آرامش می‌شود مثلاً از طریق تغییرات در فعالیت EEG و تن پاراسمپاتیک و در عین حال هوشیاری را حفظ می‌کند. همچنین برخی فرضیه وجود دارد که مدار لذت حسی جسمی در مغز نیز ممکن است درگیر کند.

همچنین به نظر می رسد ماساژ بر محور HPA (هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال) و سطوح هورمون های عصبی مانند هورمون ” پیوند اکسی توسین تأثیر مثبت می گذارد .  بسیاری از این ساختارها و عملکردهای مغز مشابه مواردی هستند که در سایر مداخلات سلامت روان (مثلاً تمرین آرامش، برنامه ریزی فعالیت‌های دلپذیر) مورد هدف قرار می گیرند.

علاوه بر این، راپاپورت و همکارانش (2018) نیز در تحقیقات خود توصیف کرده‌اند که ماساژ به کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.  همچنین ممکن است خواب را بهبود بخشد، که این‌ها خود کمک کننده به بسیاری از اختلالات سلامت روان است.

درست است که ماساژ می‌تواند بسیار گران باشد و هزینه آن می‌تواند بسیاری از افراد را از تجربه مزایای آن منع کند. از این گذشته، بسیاری از مردم نمی‌توانند هزینه‌های داروهای روانپزشکی خود همچنین ویزیت روانشناس بپردازند. متأسفانه، خدمات روانشناسی شامل بیمه نمی‌شود چه برسد به خدمات ماساژ

تحقیقات بسیار بیشتری در این زمینه هنوز مورد نیاز است و برخی از محققان شروع به به صدا درآوردن زنگ خطر کرده اند (مانند مولر-اورلینگهاوزن و اگگارت، 2020). ما باید بهتر درک کنیم که کدام تکنیک‌های ماساژ و چه تعداد دفعات آن برای سلامت روان مناسب‌تر است.  همچنین سؤالات مهمی وجود دارد که باید به چه گروهی صلاحیت حرفه‌ای این کار را داد. 

با توجه به تمام تحقیقاتی که از تاثیر ماساژ بر سلامت روان حمایت می‌کند، و نقاط قوت آن در مقایسه با سایر درمان‌های بهداشت روان، باید اقداماتی با سرعت بیشتری در این زمینه انجام داد تا بتوانیم بهتر بفهمیم که چگونه می‌توان اثربخشی آن را به حداکثر رساند تا افراد بیشتری بتوانند از مزایای آن بهره ببرند. باید در اسرع وقت ارائه دهد.

منابع

  • Rapaport, M. H., Schettler, P. J., Larson, E. R., Carroll, D., Sharenko, M., Nettles, J., & Kinkead, B. (2018). Massage Therapy for Psychiatric Disorders. Focus (American Psychiatric Publishing), 16(1), 24–31. https://doi.org/10.1176/appi.focus.20170043
  • Müller-Oerlinghausen, B., & Eggart, M. (2020). Touch Research-Quo Vadis? A Plea for High-Quality Clinical Trials. Brain sciences, 11(1), 25. https://doi.org/10.3390/brainsci11010025
  • https://www.psychologytoday.com/intl

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟