سندروم پای بی قرار

سندروم پای بی قرار


بعد از سریال پایتخت بیماری جدیدی به گوش همه خورد به اسم سندروم دست بی‌قرار و برای همه عجیب بود. بیماری دست بی‌قرار نیز زیر مجموعه‌ی سندروم پای بی قرار که در ادامه مطلب، بیشتر به آن می‌پردازیم.

تعریف سندروم پای بی قرار

 (RLS یا Restless Legs Syndrome)  سندروم پای بی قرار که با نام سندرم ویلیس هم شناخته می‌شود؛ یک اختلال عصبی خواب است که در آن فرد به طور ناخواسته پاها یا بازوهایش را تکان می‌دهد. این حالت ممکن است در یکی از پاها یا هر دو پدید آید. سندرم پای بی قرار بیش‌تر در هنگام خواب رخ می‌دهد اما ممکن است در شرایطی که فرد بیدار هم هست رخ دهد. سندر پای بی‌قرار بیش‌تر با احساسات ناراحت‌کننده مانند گزگز، مور مور، سوزش، خارش، درد، کشیدگی عضلانی یا احساس ناخوشایند راه رفتن حشره روی پوست همراه است. این احساس ناخوشایند، خواب فرد را دچار مشکل می‌کند.

نشانه های سندرم پای بی قرار چیست؟

برجسته‌ترین نشانه‌ی سندرم پای بی قرار، احساسات ناراحت‌کننده در پاها به هنگام خواب است و فرد تمایل فراوانی به تکان دادن پاهایش دارد. این حرکت دادن پا در ظاهر برای تسکین انجام می‌شود اما علت اصلی رنج و ناراحتی فرد همین است. دیگر نشانه‌های سندرم پاهای بی‌قرار چنین است:

  • تکان دادن پاها به ویژه در هنگام خواب
  • احساس سوزش، گزگز، مورمور، درد در پاها
  • لگد زدن در خواب
  • خواب آلودگی در طول روز به خاطر مشکلات خواب
  • احساس افسردگی به خاطر مشکلات خواب

علت بروز سندرم پاهای بی‌قرار چیست؟

علت سندرم پاهای بی‌قرار هنوز روشن نیست. عوامل گوناگونی می‌توانند در بروز یا شدت یافتن این بیماری اثرگذار باشند. عواملی مانند جنسیت، سن، مشکلات ژنتیکی، سابقه‌‌ی خانوادگی سندرم پاهای بی‌قرار باید در نظر گرفته شود. یافته‌ها نشان داده است که کمبود آهن و طبیعی نبودن سطح دوپامین نقش کلیدی در سندرم پای بی‌قرار دارد. سبک زندگی ناسالم و اختلالات روان‌شناختی هم می‌تواند به بروز این سندرم بیانجامد. از سوی دیگر داروهای ضد افسردگی یا مسدود‌کننده دوپامین هم می‌تواند عوارضی مانند سندرم پای بی‌قرار به همراه داشته باشند.

دست بی قرار یا دست بیگانه؟

 در سندروم دست بی‌قرار دست‌های فرد دچار احساس گزگز، مور مور شدن، سوزش و درد می‌شود. هم‌چنین ممکن است احساس کند که چیزی مانند حشره روی دست‌هایش راه می‌رود و ممکن دست فرد دچار لرزش شود و این حالت ممکن است در خواب نیز برای فرد پدید آید. اما در سندرم دست بیگانه، فرد از کنترل حرکتی دستش ناتوان است. در نتیجه دست او ناخواسته به انجام فعالیت‌ها و وظایف گوناگون می‌پردازد و فرد توانایی جلوگیری از آن را ندارد.

مقالات مرتبط:

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟