افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان : نشانه‌ها، علل، انواع و درمان


افسردگی پس از زایمان، یک وضعیتی است که بعد از زایمان رخ می‌دهد و بر زندگی فرد تأثیرات اساسی می‌گذارد. بچه‌دار شدن تجربه‌ای استثنایی است که باعث تغییرات عمده‌ای در زندگی فرد می‌شود. این اتفاق برای والدین همراه با هیجان و شگفتی است، اما در عین حال ممکن است باعث خستگی و استرس زیادی نیز شود. غم و نگرانی در طی این تجربه طبیعی است، به ویژه اگر برای اولین بار فرد در نقش والدین قرار می‌گیرد. اما اگر احساسات فرد شامل افزایش غم، اندوه یا احساس تنهایی عمیق، تغییرات شدید در خلق و گریه‌های پی در پی باشد، احتمالاً فرد دچار افسردگی پس از زایمان شده‌ است.

افسردگی پس از زایمان (PPD) یک نوع از افسردگی است که بعد از زایمان رخ می‌دهد. اما این تأثیرات تنها بر روی مادر محدود نمی‌شود. در واقع، می‌تواند بر تمام اعضای خانواده تأثیرگذار باشد. فرد بعد از بچه‌دار شدن، تغییرات فیزیکی، هورمونی، عاطفی، مالی و اجتماعی بسیاری را تجربه خواهد کرد. این تغییرات ممکن است علائم افسردگی پس از زایمان را به وجود آورده و بر روحیه و سلامت روان فرد تأثیر بگذارند.

اگر با افسردگی پس از زایمان دست و پنجه نرم می‌کنید، بدانید که تنهایی نیستید و این اتفاق ممکن است هر زنی را تحت تأثیر قرار دهد. اما مهم این است که تدابیر قابل اعتمادی برای مدیریت و بهبود وضعیت وجود دارد. ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی می‌توانند به شما در مدیریت علائم کمک کنند و راه‌هایی را برای بهتر شدن وضعیت شما ارائه دهند.

انواع افسردگی پس از زایمان چیست؟

هنگامی که درگیری با اختلالات خلقی پس از زایمان هستید، سه نوع مختلف وجود دارند:

  • بلوز پس از زایمان یا بلوز نوزادی:

بلوز پس از زایمان بین 50 تا 75 درصد از افراد پس از زایمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر این تجربه را دارید، ممکن است گریه‌های مکرر و طولانی بدون دلیل مشخص، غم و اندوه و اضطراب را تجربه کنید. این وضعیت معمولاً در هفته اول پس از زایمان آغاز می‌شود و در عرض دو هفته بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابد. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، درخواست حمایت از دوستان، خانواده یا شریک زندگی خود باشد.

  • افسردگی پس از زایمان:

افسردگی پس از زایمان وضعیتی جدی‌تر از بلوز نوزاد است و حدود یک نفر از هر هفت والدین جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر قبلاً افسردگی پس از زایمان داشته‌اید، خطر ابتلا به آن در هر بارداری تا 30 درصد افزایش می‌یابد. ممکن است اوج و فرودهای متناوب، گریه‌های مکرر، تحریک پذیری و خستگی، و همچنین احساس گناه، اضطراب و ناتوانی در مراقبت از کودک یا خودتان را تجربه کنید. علائم متغیر از خفیف تا شدید بوده و ممکن است در عرض یک هفته پس از زایمان ظاهر شوند یا به تدریج، حتی تا یک سال بعد ادامه یابند. درمان با روان درمانی یا داروهای ضد افسردگی معمولاً بسیار موثر است، اگرچه علائم ممکن است چندین ماه طول بکشد.

  • روان پریشی پس از زایمان:

روان پریشی پس از زایمان شدیدترین شکل از افسردگی پس از زایمان است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. این وضعیت نسبتاً نادر است و فقط یک نفر از هر 1000 نفر بعد از زایمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم معمولاً سریعاً پس از زایمان ظاهر می‌شوند و شدید هستند و به مدت چند هفته تا چند ماه ادامه می‌یابند. علائم شامل بی‌قراری شدید، گیجی، احساس ناامیدی و شرم، بی خوابی، پارانویا، هذیان یا توهم، بیش فعالی، گفتار سریع یا شیدایی است. روان پریشی پس از زایمان نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد، زیرا خطر خودکشی و آسیب رساندن به نوزاد افزایش می‌یابد. درمان معمولاً شامل بستری شدن در بیمارستان، روان درمانی و مصرف داروها خواهد بود.

شیوع

افسردگی پس از زایمان یک وضعیت شایع است که بسیاری از افراد پس از زایمان تجربه می‌کنند. حدود 75 درصد افراد با بلوز نوزادی مواجه می‌شوند و تنها 15 درصد از آنها افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند. همچنین، یک نفر در هر 1000 نفر دچار روان پریشی پس از زایمان می‌شود.

تشخیص افسردگی پس از زایمان

برای تشخیص افسردگی پس از زایمان در خود، بسیاری از علائم بلوز نوزادی را تجربه می‌کنید. اما علائم افسردگی پس از زایمان در طول هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه می‌یابد و شدت بیشتری دارد.

اگر شما دچار بلوز کودک شده‌اید، ممکن است:

  • زیاد گریه کنید
  • احساس غرق شدن داشته باشید
  • اشتهای خود را از دست بدهید
  • مشکل خواب داشته باشید
  • تغییرات ناگهانی در خلقیت خود تجربه کنید

مهم است که علائم خود را با ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی خود به اشتراک بگذارید. آنها می‌توانند ارزیابی کنند که آیا نیاز به درمان دارید یا خیر. ارتباط با حرفه‌ای متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌های مدیریت و درمان افسردگی پس از زایمان را بشناسید

افسردگی پس از زایمان چقدر طول می کشد؟

افسردگی پس از زایمان ممکن است تا یک سال پس از تولد فرزند شما ادامه یابد. با این حال، این به این معنی نیست که شما باید در یک سال کاملاً بهبود یابید. بهتر است با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود دربارهٔ علائم و درمان خود صحبت کنید. صادقانه به احساسات خودتان توجه کنید و توجه داشته باشید آیا بهبودی در مقایسه با زمان ابتدای تشخیص حس کرده‌اید یا خیر. سپس، آنها می‌توانند درمان مداومی را برای علائم شما توصیه کنند.

چه عواملی خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهد؟

بعضی عوامل می‌توانند خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش دهند:

  • داشتن سابقهٔ شخصی یا خانوادگی افسردگی، افسردگی پس از زایمان یا اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD).
  • کمبود حمایت اجتماعی.
  • مشکلات در رابطهٔ زناشویی یا خانوادگی.
  • تردیدها و نگرانی‌ها دربارهٔ بارداری.
  • مشکلات سلامتی در دورهٔ بارداری، زایمان سخت یا زایمان زودرس.
  • سن کمتر از ۲۰ سال یا تک والدین بودن.
  • داشتن نوزادی با نیازهای خاص یا نوزادی که زیاد گریه می‌کند.

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟

بعضی از افراد احساس شرمساری می‌کنند یا فکر می‌کنند که والدین ناکارآمدی هستند. افسردگی پس از زایمان بسیار رایج است و شما تنها نیستید که این احساس را دارید. این نشانه نیست که شما آدم بدی هستید.

اگر تجربه‌ای از موارد زیر را دارید، ممکن است افسردگی پس از زایمان داشته باشید:

  • احساس غم، بی‌ارزشی، ناامیدی یا گناه.
  • نگرانی بیش از حد یا سرگیجه.
  • از دست دادن علاقه به سرگرمی‌ها یا چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردید.
  • از دست دادن اشتها یا افزایش اشتها.
  • مشکلات خواب و خستگی بیش از حد.
  • خودکشی یا افکار مرتبط با خودکشی.
  • مشکلات تمرکز و تصمیم‌گیری.
  • اضطراب یا اضطراب بیش از حد.
  • احساس عدم توانایی در مراقبت از نوزاد.
  • احساس خشونت یا اختلال در ارتباط با نوزاد.
  • افزایش تنش یا خشم.
  • تغییرات موقعیت جنسیتی.

علت افسردگی پس از زایمان چیست؟

علت افسردگی پس از زایمان هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما عوامل مختلفی ممکن است در این مسئله نقش داشته باشند. تغییرات هورمونی قوی در دوران بارداری و زایمان، تغییرات در زندگی روزمره و مسئولیت‌های تازه والدگی، عوامل استرس زا مانند نقشهای جدید در خانواده و روابط اجتماعی، و عوامل ژنتیکی و شخصیتی می‌توانند بر افسردگی پس از زایمان تأثیر بگذارند.

هرگونه علامتی از افسردگی پس از زایمان را به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود گزارش دهید. آنها می‌توانند برای شما تشخیص دقیق تری قرار دهند و در مورد انواع درمان‌هایی که برای شما مناسب است، مشورت کنند.

چه عواملی باعث ایجاد افسردگی پس از زایمان می‌شوند؟

برای تعیین ارتباط بین کاهش سریع هورمون‌ها پس از زایمان و افسردگی، نیاز به تحقیقات بیشتری است. سطح استروژن و پروژسترون در دوران بارداری به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، اما پس از زایمان به شدت کاهش پیدا می‌کند. تا سه روز پس از زایمان، سطح این هورمون‌ها به سطح قبل از بارداری کاهش می‌یابد.

علاوه بر این تغییرات شیمیایی، تغییرات اجتماعی و روانی مرتبط با بچه‌دار شدن، خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهد. برخی از این تغییرات شامل تغییرات فیزیکی در بدن، کاهش خواب، نگرانی درباره والدین یا تغییر در روابط است.

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کرده‌اید، لطفاً به پزشک خود اطلاع دهید:

  • داشتن افکار آسیب رسان به خود یا کودکتان.
  • داشتن افکار مکرر درباره مرگ یا خودکشی.
  • داشتن خلق افسرده در بیشتر روزها، تقریباً هر روز در دو هفته گذشته.
  • احساس اضطراب، گناه، ناامیدی، ترس، وحشت یا بی‌ارزشی.
  • مشکل در تفکر، تمرکز، تصمیم‌گیری یا مقابله با موقعیت‌های روزمره.
  • از دست دادن علاقه یا لذت در بیشتر فعالیت‌ها، تقریباً هر روز در دو هفته گذشته.

آیا افسردگی پس از زایمان می‌تواند بر کودک من تأثیر بگذارد؟

بله، افسردگی پس از زایمان می‌تواند بر کودک شما تأثیر بگذارد. دریافت درمان برای شما و همچنین کودکتان بسیار مهم است.

تحقیقات نشان می‌دهد که افسردگی پس از زایمان می‌تواند به صورت زیر بر کودک شما تأثیر بگذارد:

  • شما ممکن است در برقراری ارتباط با کودکتان مشکل داشته باشید و قادر به برقراری ارتباط مناسب با او نباشید.
  • فرزند شما ممکن است مشکلات رفتاری یا یادگیری داشته باشد.
  • شما می‌توانید از قرار ملاقات با متخصص اطفال برای مراقبت از فرزندتان صرف نظر کنید.
  • کودک شما ممکن است مشکلات تغذیه و خواب داشته باشد.
  • فرزند شما ممکن است در معرض خطر بیشتری از چاقی یا اختلالات رشدی قرار بگیرد.
  • ممکن است شما مراقبت از کودکتان را نادیده بگیرید یا نتوانید به درستی تشخیص دهید که چه زمانی بیمار است.
  • کودک شما ممکن است مهارت‌های اجتماعی خود را تخریب کند.

تشخیص

برای تشخیص افسردگی پس از زایمان، آزمایش خاصی وجود ندارد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما در ویزیت پس از زایمان، ارزیابی شما را انجام می‌دهد. این ارزیابی ممکن است شامل بحث در مورد تاریخچه سلامتی شما، احساساتی که از زمان زایمان داشته‌اید، معاینه فیزیکی، معاینه لگن و آزمون‌های آزمایشگاهی باشد. بسیاری از پزشکان برنامه‌ریزی می‌کنند که در دو یا سه هفته پس از زایمان، افسردگی را غربالگری کنند. این امر مطمئن می‌شود که در صورت نیاز، شما به سرعت کمک دریافت می‌کنید.

پزشک ممکن است غربالگری افسردگی را انجام دهد و یا از شما سوالاتی بپرسد تا ارزیابی کند که آیا افسردگی پس از زایمان دارید یا خیر. آنها از شما می‌پرسند که چگونه احساس می‌کنید و وضعیت کودک شما چگونه است. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صادقانه و باز باشید تا مطمئن شوید که آنها تصویر دقیقی از احساسات و افکار شما دارند. آنها می‌توانند تشخیص دهند که آیا احساسات شما طبیعی هستند یا آیا علائم افسردگی پس از زایمان وجود دارد.

پزشک شما ممکن است آزمایش خون را نیز تجویز کند. زیرا افسردگی پس از زایمان می‌تواند علائمی مشابه بسیاری از بیماری‌های تیروئید ایجاد کند.

به خاطر داشته باشید که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما در حد حمایت از شما و اطمینان از سلامتی شما وجود دارد. بنابراین، با آنها صادق باشید. هیچ قضاوتی وجود ندارد و شما تنها نیستید در احساسات خود.

درمان

درمان افسردگی پس از زایمان بستگی به نوع و شدت علائم شما دارد. روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارد که شامل مصرف داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی، روان درمانی (مانند گفتار درمانی یا درمان شناختی-رفتاری) و مشارکت در گروه‌های درمانی می‌شوند.

درمان روان‌پریشی پس از زایمان ممکن است شامل مصرف داروها برای درمان افسردگی، اضطراب و روان‌پریشی باشد. همچنین، شما ممکن است برای چند روز در مرکز درمانی بستری شوید تا زمانی که به حالت پایدار برسید. در صورتی که به این روش درمانی پاسخ ندهید، درمان الکتروشوکی (ECT) نیز می‌تواند موثر باشد.

اگر در حال شیردهی هستید، نباید فکر کنید که نمی‌توانید برای افسردگی، اضطراب یا حتی روان‌پریشی دارو مصرف کنید. در این مورد با ارائه‌دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا درباره گزینه‌های درمانی مناسب برای شما مشورت بگیرید.

ارائه‌دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است داروهای ضد افسردگی را برای کنترل علائم افسردگی پس از زایمان به شما تجویز کند. این داروها به تعادل مواد شیمیایی مغز کمک می‌کنند که بر خلق و خوی شما تأثیر می‌گذارند.

اگر در حال شیردهی هستید، با پزشک خود درباره خطرات و مزایای مصرف داروهای ضد افسردگی صحبت کنید. این داروها ممکن است از طریق شیر به نوزاد شما منتقل شوند. با این حال، سطح انتقال به طور کلی پایین است و بسیاری از داروهای ضد افسردگی بی خطر در نظر گرفته می‌شوند. ارائه‌دهنده مراقبت های بهداشتی می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که کدام دارو برای شما مناسب است، بر اساس علائم شما و اینکه آیا در حال شیردهی هستید یا خیر.

بعضی از داروهای ضد افسردگی معمول برای درمان افسردگی پس از زایمان شامل مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) می‌شوند. برخی از SSRI‌های ایمن برای استفاده در دوره شیردهی هستند. همچنین، پزشک ممکن است داروهای دیگری را تجویز کند که برای شما مناسب باشد.

علاوه بر داروها، روش‌های درمانی روان‌شناختی می‌توانند نقش مهمی در درمان افسردگی پس از زایمان داشته باشند. مثلاً درمان شناختی-رفتاری (CBT) می‌تواند به شما کمک کند تا الگوهای منفی تفکر و رفتار را تغییر دهید و راهکارهای موثری برای مقابله با افسردگی بیاموزید. همچنین، درمان گفتاری می‌تواند فرصتی برای بیان احساسات و تجربیات شما باشد و به شما کمک کند تا با پشتیبانی روان‌پزشک یا روان‌شناس از افسردگی خود عبور کنید.

در طول فرآیند درمان، حمایت خانواده و دوستان نیز بسیار مهم است. بحث با عزیزانتان در مورد احساسات و تجربیاتتان می‌تواند به شما کمک کند تا احساس حمایت و ارتباط اجتماعی بیشتری داشته باشید.

همچنین، مراقبت از خود و سلامت عمومی بسیار مهم است. به خواب کافی و مرتب، تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم و استراحت کافی توجه کنید. این عوامل به کاهش افسردگی و بهبود روحی شما کمک خواهند کرد.

در نهایت، در صورتی که علائم افسردگی پس از زایمان شما شدید است و به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهید، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد شما را به یک تیم تخصصی درمانی معرفی کند تا درمان‌های دیگر مانند درمان نورومودولاسیون مغزی (TMS) یا درمان الکتروشوکی را بررسی کنید. این روش‌های درمانی پیشرفته‌تر هستند و ممکن است در موارد مشخصی که درمان‌های دیگر نتیجه نمی‌دهند، موثر باشند.

راه‌های مقابله

با یک شخص صحبت کنید که به شما گوش می‌دهد و به شما کمک می‌کند، می‌تواند درمانگر، دوست، عضو خانواده یا هر کس دیگری باشد.

  • وارد یک گروه حمایتی برای والدین جدید شوید.
  • تغذیه سالم داشته باشید و زمانی برای ورزش و تناسب اندام پیدا کنید.
  • استراحت را به عنوان یک اولویت برای خودتان قرار دهید.
  • با دوستان خارج بروید یا با آنها تماس بگیرید.
  • زمانی برای مراقبت از خودتان و انجام فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید، مثل مطالعه یا سرگرمی‌های دیگر، بیابید.
  • در کارهای خانه یا کمک به انجام وظایف خانگی کمک بگیرید.

پیشگیری

افسردگی پس از زایمان به طور کامل قابل پیشگیری نیست، اما شناخت علائم هشداردهنده و فهم عواملی که خطر را افزایش می‌دهند، می‌تواند کمک کند. در ادامه چند نکته برای جلوگیری از افسردگی پس از زایمان آورده شده است:

  • واقع‌بین باشید درباره انتظارات خود از خود و کودکتان.
  • در ابتدا بازدیدکنندگان را محدود کنید و از برقراری ارتباط با دیگران کمک بگیرید.
  • از دیگران کمک بخواهید و بگویید چگونه می‌توانند شما را یاری کنند.
  • زمانی که کودک خوابید، خودتان هم به خواب رفتن یا استراحت کردن بپردازید.
  • ورزش کنید، پیاده‌روی کنید و از خانه بیرون بروید.
  • در تماس با خانواده و دوستان خود باشید و از خودتان دور نشوید.
  • رابطه خود را با شریک زندگی تقویت کنید و برای همدیگر وقت بگذارید.
  • به خودتان اجازه دهید روزهای خوب و بدی را تجربه کنید.

منابع:

  • ACOG. افسردگی پس از زایمان ( https://www.acog.org/womens-health/faqs/postpartum-depression ) . بازدید در 2022/4/13.
  • آکادمی پزشکان خانواده آمریکا افسردگی پس از زایمان (PPD) ( https://familydoctor.org/condition/postpartum-depression/ ) . بازدید در 2022/4/13.
  • انجمن روانپزشکی آمریکا افسردگی پس از زایمان چیست؟ ( https://www.psychiatry.org/patients-families/postpartum-depression/what-is-postpartum-depression ) مشاهده شده در 2022/4/13.
  • انجمن روانشناسی آمریکا. افسردگی و اضطراب پس از زایمان چیست؟ ( https://www.apa.org/pi/women/resources/reports/postpartum-depression ) دسترسی به 13/4/2022.
  • مراکز کنترل بیماری افسردگی در طول و بعد از بارداری ( https://www.cdc.gov/reproductivehealth/features/maternal-depression/index.html ) . بازدید در 2022/4/13.
  • Complojer M, Schweigkofler H, Schwitzer J, Scherer A, Schwitzer GO, Schiefenhövel W. The preconditions of postpartum dysphoria [The preconditions of postpartum dysphoria ( https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19272290/ ) ]. متخصص اعصاب و روان . 2009؛ 23 (1): 35-41. آلمانی. PMID: 19272290. بازدید در 2022/4/13.
  • بنیاد مارس آف دایمز. افسردگی پس از زایمان ( https://www.marchofdimes.org/pregnancy/postpartum-depression.aspx ) . بازدید در 2022/4/13.
  • موسسه ملی سلامت روان. افسردگی پری ناتال ( https://www.nimh.nih.gov/health/publications/perinatal-depression ) دسترسی به 13/4/2022.
  • دفتر سلامت زنان افسردگی پس از زایمان ( https://www.womenshealth.gov/mental-health/mental-health-conditions/postpartum-depression ) . بازدید در 2022/4/13.
  • خدمات پیشگیرانه ایالات متحده تاش نیروی. توصیه: مداخلات پیشگیری از افسردگی پری ناتال ( https://www.uspreventiveservicestaskforce.org/uspstf/recommendation/perinatal-depression-preventive-interventions#fullrecommendationsstart ) . بازدید در 2022/4/13.
  • https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9312-postpartum-depression

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟