ریسک پذیری در رابطه

مطمئناً، بسیاری از ما موافقیم که ریسک پذیری حساب شده یک عنصر ضروری برای دستیابی به هر چیزی، با ارزش شخصی واقعی است. موفقیت‌های شغلی، برای ایجاد و حفظ روابط شخصی معنادار، ریسک کردن به وضوح ضروری است، اما برای دستیابی به یک رابطه صمیمانه واقعی، هم ریسک پذیری در رابطه ضروری است.

این سؤالات کلیدی را از خود بپرسید: چقدر می‌خواهم و می‌توانم به لانه شیر (ضرب‌المثلی نشان از عمیق‌ترین و آسیب‌پذیرترین احساساتم) قدم بردارم و سپس خطر به اشتراک گذاشتن آن‌ها با شریک زندگی‌ام را داشته باشم؟ سپس از خود بپرسید: “آیا من به شریک زندگیم نزدیکتر از نزدیک به خودم خواهم بود؟

برای روشن شدن این موضوع، برای اینکه شریک زندگیم نزدیک‌ترین احساسش را به من داشته باشد، من را کاملاً بشناسد، باید از خودم آگاهی عمیقی داشته باشم و خطرات لازم را برای بیان آشکار و شجاعانه آنچه احساس می‌کنم چه خوب و چه بد بپذیرم.

 بدون ریسک پذیری در رابطه، آیا می‌توانم به یک ارتباط واقعی صمیمی با شریک زندگی خود برسم؟ 

خودافشاگری کن تا خود افشاگری کند

 با بیان عمیق‌ترین احساساتم، فشار مثبت و ظریف اما همچنان قوی بر شریکم وارد می‌کنم که به آرامی او را وادار می‌کند که او نیز خودافشاگری کند. وقتی این روش جواب داد، ارتباط عمیق تری ایجاد می‌شود و صمیمیت شکوفا می شود!

با انجام این ریسک پذیری برای آشکار کردن عمیق‌ترین احساساتم، می‌توانم از دام‌های وسوسه برانگیز رابطه که با نشان ندادن احساسات، تنش را کم کنم و از تنش فرار کنم که یک اجتناب لحظه‌ای است که طوفان بسیار بزرگتری را در پی خواهد داشت فرار کنم.

به عنوان مثال، زمانی که احساسات من با احساسات شریکم در تضاد است، به جای اینکه خطر تکان دادن لحظه ای قایق بین فردی را داشته باشم، احساسات خود را سرکوب می‌کنم و به خواست شریکم گوش می‌دهم، بنابراین از درگیری فوری اجتناب می‌کنم. با این حال، این روش موقتی و حفظ هارمونی، می‌تواند با هزینه‌های طولانی‌مدت و تنش‌زای سنگینی همراه باشد که کیفیت ارتباط صمیمی من با همسرم را کاهش می‌دهد.

ریسک پذیری در رابطه بخش جدایی ناپذیر

به طرز متناقضی، بزرگترین خطر، ریسک نکردن است. با دوری از ریسک پذیری که بخشی جدایی ناپذیر از یک ارتباط صمیمانه است، شرکا با خطر بالقوه بسیار بیشتری از دست دادن رشد شخصی، صمیمیت عمیق‌تر و سلامت رابطه مواجه می‌شوند.

ریسک پذیری در رابطه مانع از ترس ما می‌شود

اما با نگاه کردن به دورتر از افق ممنوعه ترس که ریسک پذیری را در بر میگیرد، به چشم اندازهای دورتر اما کامل‌تر رشد و بلوغ خود، بدیهی است که با رویارویی با ترس هایمان چیزهای بیشتری به دست می‌آوریم و با تقویت مکرر همین خط استدلال، می‌توانیم برای غلبه بر موانع اغلب آزاردهنده‌ای که ما را از ریسک کردن باز می‌دارند، قدرت انباشته کنیم.

خودآزمایی بیشتر

شما و شریک زندگیتان چگونه به صمیمی‌ترین لحظات خود دست پیدا می‌کنید و آیا بدون درجاتی از ریسک کردن امکان پذیر است؟  کدام موقعیت‌های صمیمی بیشترین خطر را برای شما به همراه دارد و چرا؟ آیا موافقید که عمق و کیفیت ارتباط شما با یکدیگر محصول نهایی مطلوب شجاعت شما برای افشای آشکار خود است؟

منبع:

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟