تغذیه کودکان

در دنیایی که مردم به طور فزاینده‌ای در مورد آنچه می خورند نگران هستند، ممکن است از خود بپرسید که تاثیر تغذیه کودکان بر سلامت روان آنها چیست؟ ممکن است کودکان را بیشتر مضطرب، افسرده کند یا حتی به سمت خودکشی ببرد؟! بسیاری از والدین به طور قابل‌توجهی نگران این هستند که چه خوراکی به فرزندانشان می‌دهند، بنابراین مهم است که در مورد ارزش غذایی که به فرزندان خود می‌دهید و مضرات احتمالی برخی از افزودنی‌های غذایی فکر کنید و نگران تاثیر تغذیه کودکان خود بر سلامت جسمی و روانی آنها باشند.

مشکلات تغدیه کودکان

رنگ های خوراکی در تغذیه کودکان و بیش فعالی دوران کودکی

رنگ‌ها و افزودنی‌های خوراکی معمولاً به وعده‌های غذایی فرآوری‌شده، فست فود، کیک، دسر، بستنی و نوشابه‌ها اضافه می‌شوند و طول عمر بیشتری به آن‌ها می‌دهند یا رنگ یا بافتی خوشایند که تولیدکنندگان فکر می‌کنند به فروش محصولات کمک می‌کنند. فن آوری مدرن و علوم غذایی منجر به پیشرفت‌های شگفت انگیزی در مورد ظاهر و طعم غذا از طریق افزودنی‌های طبیعی یا مصنوعی شده است.  در حالی که بسیاری از آنها برای مصرف انسان بی‌خطر هستند، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از افزودنی‌های غذایی خطر برخی علائم سلامت جسمی یا روانی را افزایش می دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان پس از خوردن وعده‌های غذایی حاوی رنگ‌های مصنوعی، بیش فعال رفتار می‌کنند و پس از حذف این افزودنی‌های غذایی از رژیم غذایی کودکان، بیش‌فعالی کاهش می‌یابد.

محققان دریافتند که این یافته‌ها چه در کودکان تشخیص اختلال بیش فعالی مانند ADHD داشته باشند یا نه اعمال می‌شوند.  محققان این نظریه را مطرح می‌کنند که برخی از افزودنی‌های غذایی تأثیر مضری بر رفتار دوران کودکی دارند زیرا فرآیندهای ژنتیکی خاصی را فعال می‌کنند که نشان می‌دهد کودکانی که ممکن است استعداد ژنتیکی برای برخی اختلالات رفتاری داشته باشند. پس تغذیه کودکان می‌توانند سبب بروز بیش فعالی شود.

فست فودها و سلامت روان نوجوانان

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن غذاهای فرآوری شده، که حاوی مواد افزودنی غذایی، با احساس افسردگی مرتبط است.

یک مطالعه نشان داد که هرچه جوانان بیشتر فست فود، کلوچه، شیرینی و تنقلات می‌خورند، احساس افسردگی بیشتری می‌کنند اگرچه ممکن است افرادی که احساس افسردگی می‌کنند تمایل به روی آوردن به چنین غذاهایی داشته باشند، شاید به عنوان آرامشی برای به آنها کمک کنید احساس بهتری داشته باشند.

مطالعه دیگری داده‌های 105061 نوجوان 12 تا 15 ساله را بررسی کرد و از 32 کشور نمونه برداری کرد. این مطالعه نشان داد که بیش از نیمی از نوجوانان فست فود می‌خوردند و آن دسته از نوجوانانی که این کار را انجام می‌دادند نسبت به نوجوانانی که فست فود نمی‌خوردند، کمی بیشتر در معرض خطر اقدام به خودکشی بودند.

مطالعه دیگری روی 2742 نوجوان 12 تا 15 ساله نشان داد که کسانی که سه بار یا بیشتر در روز نوشابه‌های گازدار می‌نوشند، در مقایسه با نوجوانانی که یک بار یا کمتر از نوشابه های گازدار مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض خطر اختلال خواب مرتبط با اضطراب هستند. این مطالعه نشان داد که نوجوانانی که سه بار یا بیشتر در هفته فست فود می‌خورند، بیش از دو برابر بیشتر از نوجوانانی که در هفته قبل از فست فود استفاده نمی‌کردند، از اختلال خواب مرتبط با اضطراب رنج می‌برند.

برای برخی از کودکان و نوجوانان، احساس افسردگی ممکن است باعث شود که آنها تمایل به خرید فست فود یا خوردن تنقلات فرآوری شده داشته باشند.  برای کسانی که پس از خوردن غذای فرآوری شده احساس افسردگی بیشتری می کنند، این توضیح احتمالاً چند وجهی است. غذاهای فرآوری شده احتمالاً به دلیل مواد تشکیل دهنده یا روش‌های تولید، مواد مغذی ضروری کمتری دارند، در حالی که بسیاری از مواد مغذی ضروری برای سلامت روان مفید هستند. همچنین، ممکن است مواد غذایی فرآوری شده دارای افزودنی‌های غذایی بیشتری باشند و اینها با سلامت روانی ضعیف‌تر مرتبط باشند.

نکاتی برای والدین در مورد تغذیه کودکان

تشخیص اینکه کدام افزودنی‌های غذایی احتمالاً مضر هستند و کدام‌ها مضر نیستند، ممکن است برای والدین مشکل باشد، بنابراین انجام تحقیق مهم است. برخی از دولت ها اطلاعات مفیدی مانند FDA ایالات متحده و FSA انگلستان ارائه می دهند. بسیاری از انواع فست فودها، غذاهای فرآوری شده، شیرینی‌ها و نوشابه‌ها حاوی افزودنی‌های غذایی مصنوعی هستند که ممکن است برای سلامت روان مفید نباشند، و این ممکن است تا حدی توضیح دهد که چرا کودکان و نوجوانانی که مقدار زیادی از آنها را مصرف می‌کنند در معرض افزایش خطر افسردگی ، اضطراب، اختلال خواب و اقدام به خودکشی هستند.

برخی از انواع فست فود و غذاهای فرآوری شده (مثلاً غذاهای آماده) حاوی افزودنی‌های غذایی مصنوعی نیستند، بنابراین نکته کلیدی این است که برچسب‌های رئ محصولات خوراکی را بخوانید و از آنچه فرزندانتان می‌خورند آگاه باشید. والدین باید بدانند که این سوال صرفاً این نیست که یک افزودنی طبیعی است یا مصنوعی به عنوان مثال، برخی از افزودنی‌های مصنوعی (یعنی آنهایی که به صورت شیمیایی تولید می‌شوند) هیچ نگرانی ایمنی گزارش‌شده‌ای ندارند، در حالی که برخی از افزودنی‌های غذایی طبیعی نگرانی‌های ایمنی دارند، مانند سویا که معمولاً به غذاهای آماده و غذاهای فرآوری شده اضافه می‌شود، اما محققان به والدین هشدار می‌دهند که مصرف سویا توسط نوزادان و کودکان در حال رشد را محدود کنند.

اگر می‌خواهید برای خانواده‌تان غذا بپزید و از میان رنگ‌های خوراکی انتخاب می‌کنید، اگر در نظر دارید بیرون غذا بخورید، یا اگر بیرون از خانه برای غذای خانوادگی خرید می‌کنید به مواد روی بسته‌ها نگاه ‌کنید، درباره پیامدهای سلامت روان غذا بدانید افزودنی ها هم می‌توانند مفید و هم مضر باشند.

منابع

[1] Stevenson, J. (2010). Recent research on food additives: Implications for CAMH. Child and Adolescent Mental Health, 15(3), 130-133.

[2] Kaplan, B. J. (2010). Food additives and behavior: first genetic insights. American Journal of Psychiatry, 167(9), 1023-1025.

[3] El Ansari, W., Adetunji, H., & Oskrochi, R. (2014). Food and mental health: relationship between food and perceived stress and depressive symptoms among university students in the United States. Cent Eur J Public Health, 22(2), 90-97.

[4] Jacob, L., Stubbs, B., Firth, J., Smith, L., Haro, J. M., & Koyanagi, A. (2020). Fast food consumption and suicide attempts among adolescents aged 12–15 years from 32 countries. Journal of Affective Disorders, 266, 63-70.

[5] Khan, A., & Uddin, R. (2020). Is Consumption of Fast-Food and Carbonated Soft Drink Associated With Anxiety-Induced Sleep Disturbance Among Adolescents? A Population-Based Study. Clinical Nutrition ESPEN, 36, 162-165.

[6] https://www.food.gov.uk/safety-hygiene/food-additives#food-colours-and-…

[7] Siegel-Itzkovich, J. (2005). Health committee warns of potential dangers of soya. The BMJ, 331(7511), 254.

https://www.psychologytoday.com/intl

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟