ذهن آگاهی

ذهن آگاهی


ذهن آگاهی یا Mindfulness موضوع بسیار مهمی هست که در همه مراحل زندگی ما و در تمامی طول روز به ما کمک ویژه‌ای خواهد کرد و رنگ و بوی جدیدی به زندگی ما می‌بخشد که گویی قبل از آن ما به درستی زندگی نمی‌کردیم. در این مقاله سعی به معرفی، فواید و اهداف آن خواهم پرداخت.

هنگامی ‌که می‌خواهم بخوابم افکار متفاوتی در سرم هست. شب‌ها به‌ راحتی نمی‌خوابم. صبح به‌ محض بیدار شدن، دچار نگرانی در مورد کارهای روزانه می‌شوم. در طی روز مدام به حرف‌ها و گفته‌های دیگران فکر می‌کنم و نمی‌توانم افکارم را کنترل کنم. اگر کسی مرا ناراحت کند مدام در سرم با او جروبحث می‌کنم. همه این ها به این معنی است که ذهن ما جای دیگری سیر می کند و به لحظه کنونی توجه ندارد یا به عبارت دیگر در زمان حال نیست. ذهن آگاهی به ما کمک می کند بیشتر در زمان حال باشیم.

فواید ذهن آگاهی

هنگامی‌ که بتوانید در لحظه حال زندگی کنید و به گذشته فکر نکنید، ذهنتان قدرت می‌گیرد.
در حال، زندگی کردن یعنی اینکه من دیگران را قضاوت نمی‌کنم، من به صدای درون سرم اهمیت نمی‌دهم، من نگران حرف‌های دیگران نیستم، من برای خودم و برای این لحظه زندگی می‌کنم. از دیگر فواید آن می‌شود چند مورد را نام برد:

  1. کاهش استرس و نگرانی
  2. بالا بردن خلاقیت
  3. یادگیری بهتر
  4. افزایش حافظه
  5. افزایش تمرکز
  6. تصمیم گیری بهتر
  7. زندگی در لحظه
  8. کاهش درد و…

اهداف ذهن آگاهی چیست؟

توجه آگاهانه در زمان حال

همین الان که دارید این متن را مطالعه می کنید چند ثانیه توجه کنید که چه صداهایی در اطراف خود می‌شنوید. حالا به این توجه کنید که چه چیزهای آبی رنگی در اطراف شما وجود دارد، شما در این تمرین توجه خود را به صورت آگاهانه به دو چیز معطوف کردید. اول صداها و دوم رنگ های آبی اطراف خود یا به عبارت دیگر دو تمرین کوتاه ذهن آگاهی انجام دادید

لحظه کنونی

به چیزی که در لحظه حال وجود دارد باید توجه کنیم . مثلاً مرور خاطره مسافرت دو هفته پیش یا فکر کردن به اینکه برای بعدازظهر چه کارهایی انجام دهم ذهن آگاهی به حساب نمی آیند چون در لحظه حال نیستند

عدم واکنش خودکار

معمولاً وقتی چیزی را تجربه می‌کنید به طور ناخودآگاه و بر اساس آنچه در گذشته یادگرفته اید، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهید. احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که در حال فکر کردن یا صحبت کردن درباره یک موضوع بوده اید و پس از دقایقی ذهن شما به سمت یک موضوع دیگر رفته است

هندیان، ذهن انسان را به میمونی تشبیه می کنند که مدام از یک شاخه به شاخه دیگر می‌پرد. این روش به ما کمک می‌کند که کمی این میمون را آرام‌تر کنیم!!

پذیرش و عدم قضاوت

انسان دوست دارد تجربیات خود را (چه خوب و چه بد) مورد قضاوت قرار دهد. طبیعی است که در حین انجام ذهن آگاهی نیز این اتفاق رخ می‌دهد مثلاً فرض کنید شما دارید به صداهای اطراف خود توجه می‌کنید و یکی از صداهایی که می‌شنوید صدای بوق یک ماشین است. بعد با خودتان می‌گویید «عجب افراد بی فرهنگی پیدا می‌شوند که این ساعت ظهر بوق می زنند» یا در زمانی که توجه شما به شستن ظرف هاست اگر به خودتان بگویید «چقدر آب سرد است کمی گرمش کنم» شما در حال قضاوت کردن هستید.

انتقاد نکردن از خود

قطعاً در زمان انجام تمرین ذهن آگاهی بارها و بارها حواس شما پرت می‌شود و فکرهایی که دوست ندارید به ذهن تان می‌آید. نکته بسیار مهم این است که در زمان رخ دادن این کار خودتان را بازخواست نکنید و با مهربانی با خودتان برخورد کنید.

سوالات متداول در مورد ذهن آگاهی

تاریخچه ذهن آگاهی چیست؟

ریشه در آموزه‌های بودایی و هندو دارد، که مفهوم «ساتی» به «ذهن آگاهی» ترجمه شده است. این کار از بوسیله کار جون کابات زین در غرب رایج شد. زین کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی را برای درمان درد، اضطراب و استرس ایجاد کرد.

فرق ذهن آگاهی و مدتیشین چیست؟

ذهن آگاهی یکی از انواع مدیتیشن است. مدیتیشن از شیوه‌های مختلفی برای آرام کردن ذهن یا دستیابی به سطح بالاتری از آگاهی استفاده می‌کند که یکی از آنها ذهن آگاهی است.آن را می‌توان در داخل مدیتیشن یا خارج از آن هنگاه هر فعالیتی مانند پیاده روی انجام داد

منبع:

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟