مدت زمان مکالمه

مقاله جدیدی که در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده است در مورد مدت زمان مکالمه نشان می‌دهد که افراد به اشتباه فکر می‌کنند که مکالماتی که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد توسط طرف مقابل آن‌ها خسته کننده به نظر می‌آید.

داشتن یک مکالمه خوب یکی از لذت بخش‌ترین تجربیات زندگی روزمره است و با این حال مردم اغلب در اینکه چقدر این مکالمه را کِش دهند و مدت زمان مکالمه چقدر شک دارند، زیرا نگران این هستند که خیلی زود نکات و صحبت‌های جالب آن‌ها تمام ‌شود و صحبت‌های آن‌ها کسل کننده به نظر آید.

آزمایش در مورد مدت زمان مکالمه

 مایکل کارداس، محقق دانشکده مدیریت کلوگ دانشگاه نورث وسترن و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید:  ما می‌خواستیم آزمایش کنیم که آیا مردم سنجش دقیقی در مورد اینکه چقدر باید صحبت کنند و چقدر با پیشرفت مکالمه لذت خواهند برد، دارند یا خیر.

برای انجام این کار، محققان دو فرد غریبه را برای گفتگو با یکدیگر در یک محیط آزمایشی استخدام کردند. محققان مکالمات را هر چند دقیقه یکبار متوقف می‌کردند و از شرکت‌کنندگان می‌پرسیدند که چگونه صحبت‌ها پیش می‌رود.  پس از چند دقیقه اول گفتگو، افراد تمایل به ادامه صحبت خود را نشان دادند و گفتند از این مکالمه لذت می‌برند، اما همچنین گفتند که فکر می‌کنند با ادامه گفتگو، حرفی برای گفتن نخواهند داشت و از لذت مکالمه کاسته خواهد شد.  سپس محققان شرکت کنندگان را ترغیب کردند که به گفتگوهای خود ادامه دهند و دوباره مکالمات را هر چند دقیقه یکبار متوقف کردند تا ببینند گفتگوها چگونه پیش می‌رود.

جالب است که محققان با ادامه گفتگو هیچ مدرکی مبنی بر کاهش علاقه یا کاهش لذت پیدا نکردند.

کارداس می‌گوید: مردم با ادامه مکالمات بیش از آنچه انتظار داشتند، مطالب زیادتری برای صحبت پیدا کردند و بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌کردند، لذت بردند. این فرض اشتباه که افراد خیلی زود دیگر حرفی برای گفتن نخواهند داشت، ممکن است افراد را از گفتگوهای طولانی‌تر و معنی‌دارتر باز دارد .

کارداس می‌گوید: به طور کلی، هنگامی که مردم شروع به صحبت می‌کنند، تمایل دارند چیزهایی را پیدا کنند که بین آنها مشترک است و این مشترکات برای مدتی طولانی مکالمه را پیش می‌برد.

کارداس می‌گوید: من فکر می‌کنم دلیل این که افراد منابع کم‌عمق‌تر سرگرمی را از طریق رسانه‌ها و رسانه‌های اجتماعی ترجیح دهند به ارتباط عمیق‌تر با افراد قدیمی همین تفکر اشتباه است، زیرا افراد فکر می‌کنند موضوعات جدید و تازه مطمئن‌ترین مسیر برای رسیدن به یک تجربه لذت‌بخش باشد.

جمع بندی

 درست است که تجربه‌های جدید لذت‌بخش هستند، اما آنچه تحقیقات ما نشان می‌دهد این است که تجربیات آشنا، یعنی تعامل با همان شخصی که قبلاً ملاقات کرده‌اید، تجربه لذت‌بخش‌تری از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند. 

منبع:

https://www.psychologytoday.com/intl

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟