ترس از تاریکی

ترس از تاریکی روش‌های مقابله


ترس از تاریکی یکی از رایج ترین ترس‌ها در بین کودکان است و در بیشتر موارد یک مرحله طبیعی مرتبط با رشد برای کودکان 3 تا 6 ساله است. در واقع، اکثر روانشناسان رشد و روانپزشکان کودک و نوجوان می گویند که این یک مرحله طبیعی توسعه است .تعیین ماهیت گسترده این ترس دشوار است. به عنوان مثال، در یک مطالعه روی کودکان هلندی، بیش از 73 درصد از کودکان 4 تا 12 ساله گفتند که در شب هنگام خواب می‌ترسند. از این مطالعات و مطالعات دیگر مشخص نیست که آیا این ترس از خود تاریکی است یا از چیزهایی که کودکان با تاریکی مرتبط می‌کنند. مطالعاتی انجام شده است که سعی در درک میزان رایج بودن آن دارد، اما بیشتر مطالعات “ترس” از تاریکی را با “فوبیا” از تاریکی همراه می‌کنند. تفاوت زیادی بین ترس عادی دوران کودکی، حتی اگر مستلزم مداخله والدین باشد، و یک فوبی خاص وجود دارد.

تفاوت ترس با فوبیا

  • فوبیای خاص یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی است : 12 درصد در میان بزرگسالان در هر زمان از زندگی خود، و تقریباً 20 درصد از نوجوانان.
  • فوبیا شامل احساسات غیرقابل کنترل و شدید وحشت و اضطراب است .
  • فوبیا معمولاً شامل حملات پنیک است که ممکن است شامل ضربان قلب سریع (تپش قلب) باشد. هایپرونتیلاسیون؛ سرگیجه؛ حالت تهوع؛ لرزش؛ احساس وحشت و عذاب قریب‌الوقوع؛ غش کردن؛ یا سرگیجه
  • فوبیا شامل اجتناب عمدی از موضوع ترس است. در این مورد، امتناع کودک از رفتن به رختخواب.

تفاوت اصلی در میزان اضطراب است. در فوبیا، می تواند بسیار شدید باشد.

مقالات مرتبط:

فوبیا: نشانه‌ها، انواع و درمان

حمله پنیک: نشانه‌ها، علت، عوارض، پیشگیری و درمان

اضطراب جدایی؛ علائم، علل، عوارض و درمان

چرا ترس از تاریکی طبیعی است؟

ترس از تاریکی2

ترس یک واکنش طبیعی به خطر است. بین 3 تا 6 سالگی، همه کودکان متوجه می‌شوند که دنیای بیرونی وجود دارد که ممکن است خطرناک باشد. قبل از این، آنها احساس می‌کردند که با والدین خود مرتبط هستند و به روشی عمیق‌تر متوجه نمی‌شدند که دنیای بیرون می‌تواند مکانی خطرناک باشد. آنها شروع به یادگیری می‌کنند که چیزهایی وجود دارد که می‌تواند به آنها آسیب برساند. علاوه بر آن…

  • کودکان درک روشنی از زمان ندارند، بنابراین رفتن به رختخواب ممکن است باعث شود که مطمئن نباشند که چه زمانی دوباره والدین خود را خواهند دید.
  • آنها تخیل قوی دارن ، اما نمی‌توانند به طور کامل تفاوت بین واقعیت و خیال را تشخیص دهند، بنابراین هیولاها، چیزهایی که در شب به هم می‌خورند، سارقان و چیزهای دیگر واقعیتی تهدیدآمیز دارند و آنها از مراقبان جدا می‌شوند. 
  • کودکان برای کنترل و تنظیم احساسات خود بسیار کوچک هستند و زمانی که در رختخواب پر از ترس، اضطراب و تاریکی قرار می‌گیرند که اجازه ایجاد حواس‌پرتی مانند نور روز را نمی‌دهد، احساسات می‌تواند آنها را بی‌حرکت کند .

بیشتر بچه ها از سن 6 سالگی شروع به پرورش ظرفیت‌های ذکر شده در بالا می کنند. به همین دلیل است که ترس از تاریکی با بالغ شدن آنها از بین می‌رود. اما زمانی که این ترس‌های عادی به طور قابل توجهی در زندگی آنها تداخل ایجاد می‌کند، به فوبیا تبدیل

می‌شوند.

آنچه والدین و مراقبان می‌توانند انجام دهند

  1. ترس‌های فرزندتان را درک کنید. در حالی که نباید فرزندتان را مجبور کنید که درباره ترس‌هایش صحبت کند، می‌توانید سؤالات باز مانند «وقتی به رختخواب می‌روید از چه چیزی می‌ترسید؟» بپرسید. یا “چه چیزی تو را در تاریکی می ترساند؟” این سوالات باید در زمان‌های مختلف مطرح شوند، از جمله در طول روز که ترس ندارند. اگر بدانید ترس‌های آن‌ها چیست، درباره تکنیک‌هایی که به کاهش ترس کمک می‌کنند، بیشتر خواهید دانست. هنگامی که متوجه شدید، می‌توانید حمایت و اطمینان مناسب را ارائه دهید یا به آنها بگویید: “هیولاها واقعی نیستند، بنابراین لازم نیست نگران باشید.” اکثر بچه‌ها در طول روز از هیولاها، سارقان یا سایر موجودات نمی‌ترسند، بنابراین ممکن است زمان خوبی برای رفع ترس آنها باشد. این جملات، زمانی که در طول روز تکرار می‌شوند، می‌توانند در هنگام خواب، زمانی که کودک ترس را تجربه می‌کند، دوباره بیان شوند.
  2. از داستان‌ها و درمان شناختی رفتاری استفاده کنید . درمان شناختی رفتاری ، همراه با داستان‌های آرامش‌بخش و صحبت کردن به شیوه‌ای مدرج در مورد ترس از تاریکی، یک تکنیک مؤثر در کمک به کودکان برای مقابله با ترس از تاریکی است. کتابی پیدا کنید که داستانی درباره زمان خواب داشته باشد. راه‌هایی را برای برانگیختن تدریجی ترس‌های فرزندتان ایجاد کنید. از قرار گرفتن تدریجی در موقعیت‌های استرس‌زا در کتاب استفاده کنید. بازیگوش کن؛ و افکار اغراق آمیز را اصلاح کنید. می‌تواند سرگرم کننده، خلاقانه و مفید باشد.
  1. هنرهای خلاق را تشویق کنید تا به کودکان کمک کند احساسات خود را بیان کنند. بسیاری از بچه‌ها می‌توانند نقاشی بکشند، سازه‌های لگو بسازند، و داستان‌هایی درباره ترس‌های شبانه‌شان تعریف کنند یا اجرا کنند. فرآیندهای خلاقانه و بازی به آنها کمک می کند تا اضطراب خود را برطرف کنند.
  2. به سخنان کودک خود گوش دهید و احساسات او را تایید کنید. احساسات واقعی هستند و باید آنها را تصدیق کرد حتی اگر بچه‌ها از هیولاهای زیر تخت خود می‌ترسند. سپس می‌توانید به آرامی به آنها اطلاع دهید که این موجودات واقعا وجود ندارند.
  3. به کودک خود کمک کنید تختخواب را به عنوان یک فضای امن ببیند. نشستن با آنها در زمان خواب، نقش آفرینی در طول روز یا حتی کمک به آنها برای اینکه ببینند تختشان راحت و ایمن است اگر در طول روز چرت بزنند، به آنها کمک می‌کند که تخت خود را به عنوان فضایی آرام و امن ببینند.
  4. از چراغ شب استفاده کنید. این احتمالا یکی از مهم ترین تکنیک‌ها است. این واقعا به بچه ها کمک می‌کند که نور گرم و آرامش بخش داشته باشند.
  5. از اشیاء انتقالی استفاده کنید. یک پتوی راحت، یک حیوان عروسکی، یا سایر وسایل نوازش کننده می‌تواند به بچه ها کمک کند در تنهایی و به ویژه هنگام رفتن به رختخواب، خود را آرام کنند.
  6. روال‌های منظم زمان خواب داشته باشید. بچه‌ها ساختار را دوست دارند. آداب و رسوم قبل از خواب، مانند حمام کردن، پوشیدن لباس خواب، خواندن داستان، خواندن دعا و نشستن در کنار آنها، یک روال دلپذیر و مورد انتظار را فراهم می‌کند که این پیام را ارسال می کند که دنیا مکانی قابل انتظار است.
  7. از کتاب‌ها و فیلم‌هایی درباره ترس‌های شبانه استفاده کنید. کابوس در کمد من و کتاب های دیگر می تواند به بچه ها کمک کند تا ترس از تاریکی را برطرف کنند. من از آنها و همچنین ویدیوهایی مانند شب بخیر ماه و دیگر قصه های خواب استفاده می کنم .
  8. از موسیقی استفاده کنید بسیاری از بچه‌ها عاشق موسیقی آرامش بخش، صدای سفید یا صداهای طبیعت در اتاقشان هستند. ممکن است در نظر داشته باشید که یک لیست پخش تهیه کنید که در طول روز پخش می‌کنید و از آن برای رقصیدن، آواز خواندن و لذت بردن با هم استفاده کنید. سپس، وقتی به رختخواب می‌روند، قرار دادن همان لیست پخشی که با حضور و تفریح ​​شما مرتبط است، اغلب برای آرام کردن آنها مفید است.
  9. مراقب آنچه بچه‌هایتان در تلویزیون می‌بینند باشید. رسانه‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، تبلیغات، اخبار محلی، حتی کارتون‌ها و موارد دیگر می‌توانند برای بچه‌های کوچک بسیار آزاردهنده باشند، زیرا آنها آن‌ها را واقعی می‌بینند و ترس‌هایشان را با خود به رختخواب می‌برند. کودکان خردسال باید نظارت بر رسانه داشته باشند و در بیشتر موارد خاموش باشند، مگر اینکه محتوای یک ویدیو را بدانید.
  10. مراقب داستان ها و کتاب های ترسناک باشید. افسانه‌ها و بسیاری از داستان‌های دیگر، ممکن است برای بچه‌ها ترسناک باشد. شما نمی‌دانید چه چیزی آنها را می‌ترساند، اما همیشه مهم است که بفهمید و سپس آن داستان‌ها و کتاب‌ها را کنار بگذارید.
  11. در طول روز نقش آفرینی را تمرین کنید. می‌توانید بازی‌های خوابیدن را که در آن شما کودک هستید، و آن‌ها والدین هستند یا برعکس، در نور روز انجام دهید تا به طور خلاقانه خوابیدن را تمرین کنید. این سرگرم کننده، خلاقانه است و در زمانی از روز با نور زیاد انجام می شود. اعتماد به نفس ایجاد می کند و تکنیک‌هایی را ایجاد می‌کند که می توانید در طول روز تمرین کنید، سپس در شب تکرار کنید. از تمجید و اطمینان استفاده کنید زیرا آنها توانایی تنها به خواب رفتن را دارند.
  12. به کودک خود نشان دهید چگونه آرام شود. همه ما به راه‌هایی برای آرامش خود نیاز داریم. مدیتیشن، ذهن آگاهی، یوگا و تمرین‌های تنفسی را می‌توان در طول روز انجام داد، گاهی اوقات با تمام اعضای خانواده، تکنیک‌های مراقبت از خود، خودآرامش‌بخشی و آرامش را به آنها آموزش داد که می‌توانند در رختخواب از آنها استفاده کنند. از آنها بپرسید چه چیزی بیشتر آنها را آرام می کند. از هر تکنیکی که استفاده می‌کنید، آن را با آنها انجام دهید، بنابراین آنها آن را با شما همراه می‌کنند تا به آرامش آنها کمک کنید. این را می توان در هنگام چرت و خواب تکرار کرد.
  13. منابع استرس غیر مرتبط با خواب را در نظر بگیرید. برخی از بچه ها استرس‌هایی مانند اختلافات خانوادگی، مشکلات در مدرسه، دعوای خواهر و برادری و هر منبع اضطراب دیگری را با خود به رختخواب می‌برند. در حالی که ترس از تاریکی ممکن است مشکل واقعی به نظر برسد، اما ممکن است فقط بیان نگرانی‌هایی باشد که بچه ها با خود به رختخواب می‌کشند. شما باید در گفتگوهای خود بپرسید که آیا غیر از رفتن به رختخواب چیزهای دیگری وجود دارد که آنها نگران آن هستند؟
  14. ناامیدی خود را کنترل کنید. داشتن فرزندی ترسیده، گریه کننده، رنج کشیده یا متوقع برای شما آسان نیست. اگر نتوانید خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید، فرزندتان این موضوع را متوجه می‌شود و آن را به عنوان عدم تایید یا نشان دهنده عصبانیت شما با او درک می‌کند. آن‌ها ممکن است احساس گناه کنند که باعث ناراحتی شما می‌شوند، که این امر باعث افزایش مشکل آرامش آنها می‌شود. سعی کنید صبور باشید و اگر شریک یا خواهر یا برادر بزرگتر در خانه دارید، از فرد دیگری که فرزندتان نزدیک اوست استفاده کنید تا او را آرام کنید و به خودتان استراحت دهید.

من را در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

منبع:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/inside-out-outside-in/202310/fear-of-the-dark-when-a-normal-fear-becomes-a-phobia

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟