مشاوره آنلاین روانشناسی

سوال بسیار مهمی که برای خیلی از افراد در دنیای امروز وابسته به اینترنت پیش آمده این است که آیا جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی موثر است؟ بر روی بهتر شدن سلامت روان افراد تاثیر گذار است؟ در چه زمینه و حوزه‌هایی کاربردی است؟ مزایا و معایب مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟ در این مقاله قصد دارم به طور کامل به توضیح این موارد بپردازم.

خوشبختانه در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی در مورد مفید بودن جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی شده است که اکثر این تحقیقات توافق نظر در مورد تاثیرات مثبت جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی دارند. همچنین تجربیات شخصی من به عنوان روانشناس و درمانگر در این چند سال اخیر با توجه به شرایط کرونایی، در مورد جلسات آنلاین نشان دهنده تاثیرات مثبت آن است و کمک بسیار زیادی را به مراجعان می‌کند.

زمانی که مراجعان حضوری خودم به خاطر همه‌گیری کرونا مجبور به برگزاری جلسات آنلاین شدند، حتی بعد از کاهش کرونا که امکان برگزاری جلسات حضوری بود، تمایل بیشتری به ادامه جلسات به صورت آنلاین داشتند.

جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی در چه حوزه هایی کاربردی است؟

تحقیقات نشان می‌دهند که جلسات مشاوره آنلاین روانشاسی در مورد بعضی از مشکلات سلامت روان تاثیرات مثبت بیشتری نسبت به جلسات حضوری روانشناسی داشته است مانند: افرادی که دچار اضطراب هستند و روبرو شدن و برگزاری جلسه با افراد جدید برایشان سخت است. افرادی که افسردگی، آگرو فوبیا، اضطراب اجتماعی و معلولیت جسمی دارند که برای این افراد هم بیرون آمدن از خانه سخت و طاقت فرساست.

اما به طور کلی در حوزهای زیر تاثیر گذار است :

مقاله مرتبط:

فوبیا: انواع، نشانه‌ها و درمان

مشاوره آنلاین روانشناسی 2

مزایا مشاوره آنلاین روانشناسی

در دسترس بودن

شاید، شما در شهر کوچکی زندگی می‌کنید یا در منطقه‌ای که حضور دارید متخصص و روانشناس ماهر و توانمندی وجود ندارد. یا برای رسیدن به کلینیک یا مطب روانشناس باید مسیر طولانی رو طی کنید یا اصلا در خارج از کشور زندگی می‌کنید و روانشناس هم زبان و هم فرهنگ شما نیست، برای شما فقط کافیست که دسترسی به اینترنت داشته باشید و خیلی سریع و راحت با روانشناس دلخواه خود جلسات مشاوره را به صورت آنلاین برگزار کنید. همچنین شما می‌توانید هر روز و هر ساعتی از شبانه روز در صورت بروز مشکلات، مستقیم با روانشناس خود ارتباط بگیرید.

ارزان تر بودن جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی

به طور معمول هزینه جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی ارزان‌تر از جلسات حضوری هست. همچنین باید به این نکته هم توجه کرد که هزینه‌های رفت و آمد هم کاسته می‌شود.

راحتی جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی

فرض کنید که شما در منزل روی مبل راحتی، با لباس راحت و با هر پوششی که دوست دارید نشسته‌اید و یک لیوان آب یا چای هم کنار دست خود دارید و جلسه مشاوره روانشناسی را برگزار می‌کنید. دیگر نیازی نیست با سختی خود را به مطب برسانید، مدت زمان زیادی را در اتاق انتظار بشنید و بعد در یک اتاق کوچک و جدید و ناراحت با لباس‌های موذب بشینید. تمام این موارد کلی از انرژی و تمرکز شما را خواهد گرفت.

صرفه جویی در زمان

اگر همین الان تصمیم بگیرید که به یک کلینیک یا مطب روانشناس مراجعه کنید، با توجه به ترافیک شهری حداقل حدود یک ساعت در مسیر و ترافیک خواهید ماند. پس از رسیدن به مطب روانشناس، مدت زمانی هم باید در اتاق انتظار باشید تا نوبت شما شود، تقریبا یک ساعت هم زمان جلسه شما خواهد بود و بعد هم دوباره مسیر و ترافیک برگشت به منزل را در پیش خواهید داشت حدود 3 الی 4 ساعت زمان خود را صرف کردید، یعنی نصف روز کاری خود را در این دنیای پر مشغله دست داده‌اید. حال تحت این شرایط باید از کارهای خود بگذرید یا از برگزاری جلسات مشاوره روانشناسی!

ولی هر چقدر سر شما شلوغ هم باشد می‌توانید یک ساعت از روز خود را خالی کنید و در هر جایی که هستید در منزل، سر کار و سفر جلسه مشاوره آنلاین روانشناسی خود را برگزار کنید.

راز داری و امنیت

در دنیای امروز که پر از قضاوت و  بی‌اعتمادی است برای هر شخص بسیار مهم است که قضاوت نشود و اطلاعات شخصی‌اش محرمانه بماند. جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی به دلیل عدم حضور افراد به صورت فیزیکی، ترس از قضاوت شدن کم خواهد بود و همچنین اطلاعات بیشتر به صورت محرمانه و ناشناس خواهد ماند.

آشنایی بیشتر با روانشناس

مراجعه به یک روانشناس برای اولین بار مانند یک هندوانه در بسته خواهد بود چون هیچ شناختی از آن روانشناس ندارید، اما برای مثال خود من که در فضای مجازی و اینترنت فعال هستم با یک سرچ ساده و بررسی سایت و شبکه‌های مجازی من، می‌توانید تعداد زیادی ویدیو و مقاله از من مشاهده و مطالعه کنید تا قبل از مراجعه یک شناخت نسبی در مورد من پیدا کنید. این دسترسی اطلاعات سبب می‌شود که با آگاهی بیشتر و بهتر روانشناس مد نظر خود را پیدا کنید.

معایب جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی

شیادان روانشناس نما

فضای اینترنت همیشه می‌تواند محیط مناسبی برای شیادان و کلاهبردارن باشد. روانشناس‌نماهای زیادی هستند که در شبکه‌های مجازی فعالیت دارند که حتی فالوئرهای بالایی هم دارند و معروف هم شده‌اند اما هیچگونه مدرک معتبر روانشاسی و آگاهی در این زمینه ندارند و از مردم سواستفاده مالی و روحی می‌کنند.

 باید قبل از شروع جلسات درمان و مشاوره حتما از اینکه که شخص مقابل روانشناس و عضو سازمان روانشناس ایران است اطمینان پیدا کنید. به تازگی با توجه به شکایات زیادی که شده است سایت نظام روانشناسی ایران لیست‌هایی از این شیادان اعلام کرده است. (اسامی افراد غیر روانشناس و فاقد مجوز)

ارتباط نامناسب

یکی از بزرگترین مزایای جلسات حضوری ارتباط دو نفر به صورت رو در رو هست که باعث ارتباط بهتر بین درمانگر و درمانجو خواهد شد و همچنین اطلاعات زیادی را به روانشناس خواهد داد که بسیار در فرآیند درمان موثر خواهد بود.

گاهی بعضی از روانشناسان جلسات غیرحضوری را به صورت نوشتاری(چت) برگزار می‌کنند. در حالی که همیشه توصیه می‌شود که حرف‌ها و گفتگوهای مهم خود را به صورت چتی و نوشتاری انجام ندهید. چگونه امکان برگزاری جلسات مشاوره روانشناسی در چت خواهد بود؟!!! نتیجه این جلسات، به وجود آمدن سوتفاهم‌های بیشمار و عدم درک احساسات و همدلی خواهد بود.

با توجه به این مشکل در ارتباطات توصیه من، برگزرای جلسات به صورت تماس تصویری است که نزدیک‌ترین حالت به جلسات مشاوره حضوری روانشناسی است.

منابع:

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10503307.2020.1822559?journalCode=tpsr20

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟