فاصله سنی برای ازدواج

فاصله سنی برای ازدواج


شاید یکی از رایج‌ترین سوالات برای ازدواج و برقراری رابطه طولانی مدت این باشد که فاصله سنی مناسب برای ازدواج چقدر است؟ یا ازدواج یک خانم با یک آقای کوچک‌تر از خود درست هست یا خیر؟ در این مقاله به طور کامل این موضوع را توضیح دادم و اگر تمایل داشتین به صورت ویدیو هم این توضیحات را می‌توانید مشاهده کنید.

چه کسانی را برای ازدواج انتخاب می‌کنیم؟

افراد عاشق کسانی می‌شوند که در ابعاد مختلف زندگی شبیه آن‌ها باشند مثل سوابق تحصیلی، ارزش‌ها، گرایش‌های سیاسی، نژاد و قومیت، علایق اوقات فراغت و…

چرا فاصله سنی برای ازدواج مهم است؟

تفاوت‌های سنی می‌تواند افراد را نگران کند

شکاف‌های سنی بین در افراد می‌تواند باعث نگرانی از عدم موفقیت رابطه و حساسیت بیش از حد نسبت به عقاید دیگران در مورد مناسب بودن رابطه شود. شاید به همین خاطر فاصله‌ سنی برای ازدواج در بین افرادی که اختلاف سنی زیادی دارند بیشتر تبدیل به دغدغه می‌شود. جورج کلونی نیز به همین ترتیب به هوارد استرن اعتراف کرده است که فکر نمی‌کرد اکنون همسرش آمل به او علاقه‌مند باشد زیرا او 17 سال بزرگ‌تر است.

حس منفی جامعه به فاصله سنی زیاد

پاسخ منفی جامعه به فاصله زیاد سنی ممکن است منعکس کننده اعتراض افراد به روابط ناعادلانه و نابرابر باشد. شواهد نشان می‌دهد که تعصب مربوط به فاصله سنی برای ازدواج با این باور حاصل می شود که یک فرد (فرد مسن) پاداش بیشتری از رابطه می‌گیرد زیرا احساس می‌کنند که فرد مسن از فرد جوان‌تر سواستفاده می‌کند.

روانشناسی تکاملی

روانشناسی تکاملی بر این فرض استوار است که ذهن انسان استراتژی‌های انطباقی را برای حمایت از تولید مثل و بقا تکامل داده است (Buss، 2016). در این راستا، در گذشته دور زنان با بودن با مردانی که دارای موقعیت و منابع لازم برای حمایت از آن‌ها و تربیت فرزند آن‌ها بودند، سود می‌برند. این صفات بیشتر با مردان مسن گره خورده بود. در حالی که، مردان تمایل به زنان جوان‌تر داشتند زیرا جوانی آن‌ها نشانه‌ای برای قدرت باروری آن‌ها بود.

این توضیح می‌دهد که چرا زنان، مردان کمی بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهند و چرا مردان زنان کمی جوان‌تر را ترجیح دهند.

 البته که همه ما زوج‌هایی را می‌شناسیم که اختلاف سنی نه تنها زیاد است بلکه با آنچه که روانشناسی تکاملی انتظار دارد مخالف است. به عبارت دیگر، ما زوج هایی را می‌شناسیم که زنان در آن‌ها به طور قابل توجهی بزرگ‌تر از شریک زندگی خود هستند.

 آمارها در مورد فاصله سنی برای ازدواج نشان داده است که در میان زوج‌های زیر 25 سال، پدران کمی جوان‌تر از مادران هستند. این شکاف سنی در گروه های سنی بالاتر به سرعت برعکس می‌شود ، مردان در اوایل و اواسط 40 و اوایل و اواسط 50 سالگی، با زنانی در اواسط 30 سالگی (که بیش از 20 سال جوان‌تر از آنها هستند) ازدواج می‌کنند.

در نهایت برای رسیدن به جواب درست باید این 4 سوال مهم را از خودمان بپرسیم:

آیا این رابطه کوتاه مدت است یا طولانی مدت؟

اگر رابطه کوتاه مدت است و فقط بر پایه لذت بنا شده خیلی اختلاف سنی مهم نیست

آیا شما بچه می‌خواهید؟

اگر شما در یک رابطه طولانی مدت هستید و شریک زندگی شما بزرگ‌تر است، یک تصمیم جدی در مورد اینکه آیا شما می‌خواهید بچه‌دار شوید می‌تواند بسیار مهم باشد. زنان مسن با مردان جوان کمتر قادر به داشتن فرزند هستند و یا ممکن است مردان مسن به بچه‌دار شدن در سنین بالا علاقه‌ای نداشته باشند.

آیا پشتیبانی دوستان خود را دارید؟

چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، دوستان و خانواده ما در موفقیت در روابط ما نقش دارند. به طور كلی، وقتی دوستان روابط را تأیید می‌كنند، به پایداری روابط ما كمک می‌كند، در حالی كه عدم تأیید آنها می‌تواند با رفتارهایی همراه باشد كه داشتن رابطه را برای ما دشوارتر كند. روابط با فاصله سنی زیاد اغلب مورد پسند افراد جامعه نیست، اما اگر دوستان و خانواده تأیید کنند، برقراری رابطه راحت‌تر می‌شود.

فاصله‌ سنی ادارکی و حسی شما دو نفر چقدر است؟

فاصله‌ی سن تقویمی ممکن است زیاد باشد، اما سن ادراکی و سن احساسی برای موفقیت یک رابطه اهمیت بیشتری دارد. زوج‌های دارای فاصله سنی قابل توجه از نظر علایق مشترک، نشاط، انرژی و سلامتی می‌توانند از بسیاری از زوج‌های هم سن و سال بهتر باشند.
در نهایت، عواطف، افکار و رفتارهای روزمره هستند که رابطه را تعریف می‌کنند که فقط توسط افراد درگیر رابطه شناخته می‌شوند و تصمیم گیری می‌شوند، نه توسط افراد دیگر و فضول! وقتی شریک زندگی مناسب باشد، صرف نظر از فاصله سنی آن، می‌توانید رابطه قوی و رضایت بخشی داشته باشید.

مقالات مرتبط:

https://seattlebridemag.com/expert-wedding-advice/what-right-age-get-married

منبع:

https://www.psychologytoday.com/intl

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟